Erityistilintarkastu Taivalkosken kunnassa koskien yhteistyötä kunnan ja Komake oy:n välillä sekä kunnan ja Komake oy:n omistajien muiden yritysten välillä 30.5.2022

Valtuustoaloite 30.5.2022

Taivalkosken kunnanvaltuusto

Aloite: ERITYISTILINTARKASTUS TAIVALKOSKEN KUNNASSA (MUKAAN LUKIEN TYTÄRYHTIÖT) KOSKIEN YHTEISTYÖTÄ KUNNAN JA KOMAKE OY:N VÄLILLÄ SEKÄ KUNNAN JA KOMAKE OY:N OMISTAJIEN MUIDEN YRITYSTEN VÄLILLÄ

Tekninen lautakunta käsitteli kokouksessaan 12.5.2022 teknisen toimialan toimialajohtajan esittelystä Taivalkosken kunnan ja Komake Oy:n välisiä vuokrasopimuksia ja lautakunta päätti pöytäkirjan mukaisesti edetä asiassa. Toimialajohtaja esitteli asian virkavastuulla, toimien kunnan sekä kuntalaisten parhaaksi. Me allekirjoittaneet annamme tuen toimialajohtajan työlle ja haluamme taata kaikille kunnan viranhaltijoille työrauhan tehdä työtään.

Puolueensa valtuustoryhmän puheenjohtaja, kunnanhallituksen jäsen, Komake Oy:n kehitysjohtaja ja Komake Oy:n osaomistaja on mielestämme epäasiallisesti ja kohtuuttomasti arvostellut (mm kunnanhallituksen kokous 16.5.2022) toimialajohtajaa. Missä roolissa ko henkilö esitti arvostelunsa? Me allekirjoittaneet emme hyväksy asiatonta henkilökohtaisuuksiin menevää arvostelua. Vain asioista voimme olla erimieltä, niistäkin rakentavasti keskustellen.

Palauttaaksemme luottamuksellisen yhteistyön edellytykset ja rakentavan yhteistyön kunnan viranhaltijoiden ja luottamushenkilöiden välille sekä taataksemme taivalkoskelaisten yrittäjien yhdenmukaisen ja tasapuolisen kohtelun me allekirjoittaneet esitämme, että Taivalkosken kunta:

Suorittaa pikaisesti eritystilintarkastuksen (vähintään vuosilta 2016-2022, tarvittaessa pitemmältä ajalta) koskien yhteistyötä kunnan (ml tytäryhtiöt) ja Komake Oy:n ja toisaalta kunnan ja Komake Oy:n omistajien muiden yritysten välillä. Tavoitteena on saada avoimuus ja läpinäkyvyys rahaliikenteestä ja luotettava tieto kunnan luottamushenkilöille päätösten teon pohjaksi. Erityistilintarkastuksen tulee antaa vastaus mm seuraaviin kysymyksiin:

1. Mitä vuokrasopimusten kohteet liitännäisineen (Koy Koillismaakeskus/hotellitilat & osin uimahalli ja rinneravintola & rinteet & hyppyrimäet) aiheuttavat kustannuksia ja antavat tuottoja kunnalle?
  2. Mikä on vuokralaisen osuus kustannuksista ja tuotoista?
  3. Mitkä ovat vuokralaisen kunnalta saamat veloituksettomat käyttöoikeudet?
  4. Mitkä ovat vuokralaisen kunnalta saamat rahalliset tuet?
  5. Missä määrin kunta on investoinut rakennuksiin ja rakennelmiin, kuka ne on suorittanut ja ovatko kilpailutukset asianmukaisesti suoritettu?
  6. Missä määrin kunta on investoinut kalustoon ja koneisiin ja jos on mihin investoinnit perustuvat?

Taivalkoskella 30.5.2022

Paavo Käsmä Raimo Puolakanaho